Posledné mesiace minulého školského roka prešla naša knižnica zásadnými zmenami: zmenila miesto, zväčšila sa jej plocha, zmenil sa jej výzor... I potom však do nej neustále pribúdalo rozličné zariadenie, takže ešte aj s tými deťmi, ktoré ju navštevovali prakticky každý deň, sme sa mohli hrať hru: „Hádaj, čo je v knižnici nové odvtedy, čo si tu bol naposledy?“ (Správnou odpoveďou bolo spravidla: nové kreslo, lampa, sedačky, vešiaky...)


Nové publikácie v knižničnom fonde
Zmeny v knižnici – v zmysle jej obohatenia, vylepšenia – však pokračujú i tento školský rok, i keď už prevažne na inej rovine: Netýkajú sa už natoľko samotnej jej fyzickej stavby či štruktúry, ale predovšetkým jej „obsahu“. Tentoraz už teda nemáme ďalšie nové stoličky či vankúše, máme však nového Pána prsteňov (kompletnú trilógiu v mäkkej i tvrdej väzbe a v takom počte kusov, že to môže čítať prakticky celá trieda), obľúbené príbehy Troch pátračov, medvedíka Paddingtona (Michael Bond), Príbehy o malom Mikulášovi (René Goscinny) či o naopak „Obrovskom“ krokodílovi (Roald Dahl), alebo aj o taktiež O veľkom objave Huga Cabreta (obrazovo-textová kniha Briana Selznicka), „Nekonečný“ príbeh (Michael Ende) i „príbeh filozofie“ - Sofiin svet(Jostein Gaarder)...

Uvedené publikácie tvoria iba malý zlomok mimoriadne štedrého daru od Tibora „Mrkvičku“ Hujdiča – štedrého nie iba v zmysle veľkej kvantity venovaných kníh, ale – ako je to najideálnejšie – aj v zmysle vysokej kvality ich obsahu, ich myšlienkovej a estetickej „bohatosti“ (a napokon aj v zmysle ich kvality číro fyzickej – knihy sú totiž spravidla čisto nové, nerozbalené...). Vďační sme aj za mnohé ďalšie dary od rodičov a učiteľov. Ako na zavolanie sme tak získali napríklad Marka Twaina a jeho „DobrodružstváToma Sawyera“ - titul, ktorý je práve potrebný v šiestom ročníku (ani nehovoriac o mnohých tituloch z edície Stopy, ktorú sa snažíme zozbierať úplne celú).

Knihy do knižnice však pribúdajú nie len vďaka darom, ale i cez priame nákupy. Dokúpili sme tak napríklad literatúru o športe, ktorá až dosiaľ v našom fonde takmer úplne absentovala. Ide o encyklopedické / prehľadové tituly ako: "Kniha športov - Váš sprievodca olympijskými športmi", ďalej o životopisné príbehy veľkých športovcov: "Michael Schumacher: Cesta na vrchol", "Usain Bolt: Můj příběh", ale aj o praktické návody na cvičenie: „Funkční trénink, Cvičební program pro aktivity reálného života“.

V nadväznosti na minulý rok, keď nám do knižnice pribudlo väčšie množstvo "Kroník Narnie", aby tak mohli byť ľahšie dostupné deťom aj učiteľom, doplnili sme tentoraz do fondu i nebeletristickú tvorbu C. S. Lewisa: Hovory, Veľký rozvod, Štyri lásky, Rady skúseného diabla.

Pre starších žiakov, ktorí sa neboja strašidelných príbehov - a ktorí sa predovšetkým nezľaknú ani starších textov, náročnejších na čítanie aj kvôli zložitejším vetným konštrukciam, dlhším opisom či úvahám... - pre tých sme získali klasické diela od Edgara Allana Poea, Brama Stokera či H. P. Lovecrafta.

Online katalóg našej knižnice nájdete na adrese:  http://proxy.ceit.sk/webisnt/kniznicabilgym.htm. Náš katalóg umožňuje nie len vyhľadávať knihy či zisťovať ich aktuálnu dostupnosť, ale aj rezerváciu / objednávku kníh na vypožičanie. Takto objednaná kniha, pokiaľ je dostupná, bude následne pripravená pre príslušného čitateľa, ktorý si ju pri najbližšej návšteve knižnice môže vyzdvihnúť bez najmenšieho zdržania a s istotou, že ho nikto medzitým „nepredbehne“.

Aktivity v knižnici
"Obsahom knižnice", ktorý sa snažíme rozvíjať a obohacovať, však nie je len knižničný fond, ale napokon aj "dianie" v knižnici, rozličné aktivity, ktoré v nej prebiehajú.
Cez vyučovanie sa s viacerými triedami prvého stupňa pravidelne venujeme prvému dielu Kroník Narnie: "Lev, šatník a čarodejnica".  Ide o kombináciu predčítavania, voľného rozprávania i skupinovej reflexie a diskusie - s tým cieľom, aby aj deti, ktoré príbeh už poznajú, mohli zažiť jeho nové rozmery i súvislosti (či už medzi jednotlivými časťami príbehu navzájom, alebo medzi príbehom a našim svetom). Podobným spôsobom sa špeciálne v druhom ročníku venujeme povestiam o Bratislave, kde je rozprávanie povestí príležitostne spojené aj s obrázkami, artefaktami, či priamo divadelným znázornením (za pomoci žiakov z druhého stupňa).
U štvrtákov, podobne ako minulý rok, začíname s obľúbenými príbehmi o Sherlockovi Holmesovi - skupinová reflexia a diskusia tu nadobúda naliehavejšiu a konkrétnejšiu podobu "riešenia záhady" - deti sa snažia odhaliť riešenie prípadu skôr, než k tomu v príbehu dospeje samotný Sherlock Holmes. V piatom ročníku je v tomto období dôležitou témou "Chalúpka strýčka Toma" od Harriet Beecher Stoweovej - prepája sa tu literatúra, história i dôležité morálne otázky.  

A hoci knižnica – pokiaľ ide o organizované, plánované aktivity – je viac miestom prežívania príbehov, než miestom faktografického štúdia (aj keď dané príbehy často predstavujú bránu i k celkom konkrétnym a reálnym poznatkom či problémom), v piatom ročníku sme už išli aj inou cestou. Počas takzvaných „projektových dní“ sa knižnica stala dejiskom intenzívneho hľadania práve v náučnej literatúre, a to napríklad z geografie, fyziky, biológie či iných oblastí. Deti tu totiž v priebehu vyučovania prichádzali po skupinkách spracovávať tému „záhady môjho sveta“.

Šachový krúžok
Skončením vyučovania sa však aktivity v knižnici nekončia.
Každý návštevník si tu – okrem typického či nevyhnutného knižničného vybavenia - môže všimnúť i podivnú sadrovú sochu... Ak by aj niektorí hneď nevedeli, že ide o sochu šachového „pešiaka“, určite už ľahko rozpoznajú tri šachové stolíky opodiaľ, aj s rozostavenými figúrkami. Tie sa dostávajú k slovu práve v popoludňajších hodinách, predovšetkým na šachovom krúžku. A hoci stolíky i socha sú tu pomerne nové, šachu sa v knižnici intenzívne venujeme už tretí rok – a prináša to i svoje ovocie.
Minulý mesiac sme získali prvé miesto na majstrovstvách petržalských škôl, a štyri deti sa dostali i do vyššieho, krajského kola. Či už vďaka fyzickému vybaveniu, alebo i konkrétnym aktivitám, môžeme povedať, že šach – „kráľovská“ hra, symbol intelektu, premýšľania, vznešenosti - je s našou knižnicou spätý takmer rovnako neodmysliteľne, ako knihy a v nich obsiahnuté príbehy či poznatky. 


„Dobrodružstvá“ (víťazstvá, prehry, napätie...) však deti nemusia prežívať iba na šachovnici – a to ani pokiaľ ide špecificky o knižničné krúžky. Svoje stále miesto má v knižnici aj unikátny krúžok „Dungeons and Dragons“.
Slávna americká „role-playing“ hra sa odohráva prevažne vo fantázií účastníkov, i keď s využitím rozličných záznamových hárkov a kociek, a s prípadnou podporou obrázkov, máp, figúrok, či dokonca spontánneho fyzického predvedenia aktuálneho deja. Ide vlastne o spoločné ponorenie sa do fantastického príbehu (pričom každý hráč je v roli jednej z príbehových postáv), o jeho spoločné prežívanie (niekedy aj veľmi intenzívne a emocionálne), ale i spoločné vytváranie. Z tohto hľadiska môžeme „Dungeons“ právom považovať za vrchol, korunu či „esenciu“ (voľnočasových) knižničných aktivít. Ak sa totiž takéto podujatie vydarí, je to akoby došlo k zázraku, v ktorý možno tajne dúfajú knihovníci vo všetkých knižniciach: aby sa určitá kniha zrazu čarovne otvorila, vtiahla nás dovnútra a umožnila nám žiť – pohybovať sa a rozhodovať sa – v jej svete...

Zrejme sa nedá dopodrobna opísať všetko, čo sa v našej knižnici odohráva, a už vôbec nie všetko to, čo sa ešte len plánuje či o čom sa uvažuje... Ak by sme to však predsa len urobili, vznikol by možno celý „román“, ďalšia „veľká hrubá kniha“, ktorá by sa mohla vynímať v našom fonde. Do tých čias pripájame aspoň odkaz na aktuálny knižničný ROZVRH

Michal Kaščák, knihovník

 

FaLang translation system by Faboba